I.Masonoloji Çalıştayı – Ankara
Masonluk ve Kardeşlik
Yurt dışından katılan konuşmacılar:
Trevor Stewart,
(İskoçya) Prestonian Lecturer (Ingiltere Birleşik Büyük Locasını resmen temsil eden konferansçı) ve Ouatuor Coronati Araştırma Locasının Önceki Üstadı Muhteremi, Doktora çalışmasını 18. yüzyıl Ingiltere tarih ve edebiyatı üzerine yapmış, Oxford, Cambridge, Harvard, Bordeaux gibi ünlü üniversitelerde tarih seminerleri organize etmiştir.
Tony Pope
(Avustralya) – Başkanlığını yaptığı Güney Avustralya Araştırma Locası; Avustralya ve Yeni Zelanda Masonik Araştırma Konseyi (ANZMRC) -Prince Hall Masonluğunu araştıran Phylaxix Cemiyeti ve daha bir çok araştırma birimlerinin üyesi. Phylaxis Cemiyeti tarafından yılın adamı seçildi (1999). Harashim araştırma dergisinin editörü, yazar, uluslararası konferansçı.
John Belton
1998 yılında 9659 numaralı İnternet Locasının kurucu Birinci Nazırı olmuştur. Anglosakson ülkelerde savaş sonrası Masonluğun gerilemesi üzerine araştırmalarını yoğunlaştırmıştır. Ars Ouator Coronati, Illinois Araştırma Locası, Here- dom, The Square, Freemasonry Today, İskoçya Büyük Locası 2006 yıllığı, Phi- lalethes, Harashim, gibi masonik araştırma dergi ve kitaplarda makaleleri yayınlanmıştır. Uluslararsı’toplantılarda Masonluk tarihinin değişik veçheleri hakkında aranan bir konuşmacıdır.
Fabio Venzi
Sapienza Üniversitesi sosyoloji bölümünden İtalyan Masonluğu ve Faşizm arasındaki ilişki üzerine yazdığı tezle mezun oldu. Sheffield, Roma Üniversiteleri, Canonbury Masonik Araştırma Merkezi, ve Edinburgh Uluslararası Hürma- sonluk Tarihi üzerine konferans ve seminerlerde konuşmacı olmuştur. Fabio Venzi’nin Neoplatonizm üzerine masonik ve felsefi araştırmaları ve konferansları ünlüdür. Birçok makale ve kitap yayımlamıştır. 2001’de Muntazam İtalya Büyük Locasına Büyük Üstat seçilmiştir.
Fabio Venzi son dakikada geçirdiği aküt bel fıtığı rahatsızlığı nedeniyle çalıştaya fiilen katılamamış, metnini başkası tarafından okunmak üzere yollamıştır.
Türk konuşmacılar
Asım Akin, Savaş Özkan Savaş, Çelil Layiktez – Remzi Sanver, Yavuz Selim Ağaoğlu.
Açılış:
Büyük Üstat Salih Evcilerli,
Ankara Vadisini temsilen Ayhan İnal ve Mehmet Bekâr.
Oturum Başkanlari:
Cevad Gürer, John Belton, Remzi Sanver.
Ana batlarıyla sunulan tebliğler:
Yabancı Konuşmacıların tebliğleri
Trevor Stewart: İlginç bir Gustav Petrie davası
Trevor Stewart, belli başlı klasik tarih araştırma yöntemlerini özetledikten sonra kendi modelini sunmuştur. Bu modele göre tarih araştırması üç kademede yapılmalıdır.
İlk kademe somut olayların kısıtlı tarihidir. Olaya kim katılmıştır, katılamn fiziksel tarifi, kimliği, olayın şartları, nerede, nasıl cereyan ettiği ve olayların sırası ve nasıl sonuçlandıkları tespit edilir.
İkinci kademe bağlamsal (contextual) araştırmadır. İlk kademede araştırılan konula- nn 360 derecelik panoramasıdır. Buna benzer ya da farklı olaylar başka yerlerde nasıl gelişmiştir, bu olaylar ilk kademede araştırılan olaylarla nasıl kıyaslanabilirler, benzerlikler ya da farklar nasıl izah edilebilir?
Üçüncü kademede felsefi bir inceleme yapılarak daha geniş, fikirsel bir tablo çizilir ve örneğin, olaylann geliştiği ortamın kültür seviyesi araştırılabilir ve benzer komşu kültürlerle kıyaslama yapılabilir.
Bu teoriyi bir mobilya parçası ile renklendirelim. Diyelim ki araştırmacımız çok eski, görkemli bir Üstadı Muhterem koltuğunu araştırmak istiyor.
İlk kademe soruları şöyle olacaktır: Bu nedir? Hangi ağaçtan ve ne zaman yapıldı? Koltuğun özellikleri nelerdir? Yapan usta kimdir? Karşılığında kaç para aldı? Koltuk nerelerde kullanıldı? Eskime durumu nedir?
İkinci kademe (bağlamsal) sorulara geldiğimizde, başka mekânlarda buna benzer koltuklar var mıdır? Onları kim yaptı? Dizaynı ve sonra da üretimi yapan kişiler Mason muydu? Hangi Locanın üye- siydiler? Talep artıkça koltuk maliyeti arttı mı? Günümüzdeki fiziksel durumları nasıl kıyaslanabilir?
Üçüncü kademe felsefi sorularına geçtiğimizde şunları sorabiliriz: Özel amaçlı maso- nik mobilyaların yapılması Loca ritüellerinin gelişimine etken olmuş mudur? Özel mobilya yapımı, başlangıçtaki gibi Masonların üst kat meyhane odalan yerine kendilerine ait binalarda çalışmaya başladıklarına işaret sayılabilir mi? Büyük çiftlik evleri için yapılan mobilyalarla bu ritüel amaçlı mobilyalar nasıl kıyas kabul eder? Taht şeklindeki Üstadı Muhterem koltukları, başlangıçta merasimsiz göreve getirilen Loca baş- kanlarının görev statüsünün zaman içinde geçirdiği evrimi nasıl anlatıyor?
Trevor Stewart daha sonra, bu modeli savaş yıllarında Masonların davranışını incelemek üzere kullanıyor. Malzeme olarak da, Gustav Petrie isminde renksiz, önemsiz bir AvusturyalInın 1. Dünya Savaşı öncesinde İngiltere’ye yerleşmesi, orada bir Locaya intisab etmesi, savaş çıkınca milliyetçi akımların gazabına uğrayarak Avusturya’ya dönmek zorunda kalması, Savaş sonrası İngiltere’ye dönmesi, eski Locasına sevgi ile kabul edilmesi, bu arada savaş yıllarında Almanya’da katıldığı Loca Kardeşlerinden getirdiği Kardeşlik mesajlannı iletmesi, bunların da olumlu karşılanması, bu denli kısa bir zaman içinde değişen ve sonra tekrar değişen milliyetçi davranışları Loca tersimatlanndan alıntılarla irdeliyor. Daha sonra, İkinci Dünya Savaşı esnasında Amerika’da kamplara gönderilen Japon kökenli vatan- daşlann ve aralarındaki Masonların durumu, cephede yaralı Masonların düşman Mason Kardeşler tarafından yardım görüp görmedikleri gibi konuları işledi.
Kısaca, iyi analiz edilen her malzeme bir sosyal ve tarihsel araştırmaya meydan verebilir.
Tony Pope: Aslında Kardeşler (Brothers Under the Skin)
Tony Pope, Afrika kökenli Amerikalıların Prince Hall Masonluğunu kurmaları, yaşadıktan sorunları ve günümüzde
yaygın tanınma durumlarına kadar ayrıntıları özetleyerek tebliğine başladı. Uluslararası Hürmasonluğun münhasır
toprak bütünlüğü, tanıma, tanınmayan ama muntazam olduktan bilinen Kardeşlerin ziyaret problemlerini hal etmek üzere dünya Masonluğunda fırtına koparan, devrim yaratacak Güney Avustralya Büyük locasının aldığı cesur kararları açıkladı*.
John Belton: Uluslararası Kardeşlik – Kaybolmuş Olanın Arayışı
John Belton “Mason dünyasının ağır topları uluslararası politika oyununda mücadele ederlerken, bu Kardeşlerin endişelerine, sıkıntılarına şahit oldum” diye söze başlayarak, iktidar hırsı ve ego mücadelesinin hikâyesi olarak nitelendirebileceğimiz uluslararası Hür- masonluğun gizli tarihini belgeleriyle ortaya koydu. Ana hatlanyla:
- 1762 – Hollanda – İngiltere mücadelesi ve münhasır toprak bütünlüğü kavramının gelişmesi
- 1775 – Toprak bütünlüğü Massachussetts Büyük Locasının Prince Hall Localarını reddetmesine vesile oluyor. Bu yasak 200 yıl sürecektir.
- 1813 – Eskilerle Modern’ lerin anlaşması
- 1818 – İrlanda -İngiltere mücadelesi
- 1819 – Serbest bölge (Open Territory) kavramı ile ilgili Büyük Britanya’nın üç Büyük Locasının anlaşması
- 1870 – 1880: Kebek Büyük locası ile İskoçya Büyük Locasının hükümranlık mücadelesi
- Yunanistan meselesi: Makedonya, Kıbns olayları ve Yüksek Şura – Büyük Loca ilişkileri
- 2001: Güney Avustralya Büyük Locasının yol gösterecek tarihi karan
- İnternet ve PDF formatı
bütün kapı arkası olayları açığa çıkarma yolu oldu. - Avrupa Birliği ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi:
- Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin İtalya / Büyük Loca davasında, toplantı hürriyeti adına, üyelerin kimliklerinin açıklanmasını isteyen İtalya hükümetini mahkûm etmiştir.
- Balsamo Kardeş GLNF’in (Fransa Milli Büyük Locası)
muntazam olmadığına kanaat getirdiği bir derneği ziyaret edemeyeceği hakkında uyarılmıştı. Bu uyanyı yaparken, Büyük Loca, anayasasının 4. maddesinin sondan önceki paragrafına dayanıyordu. Paragraf şöyle: “Fransa Milli Büyük Locasının bir üyesi, bu Büyük Locanın tanımadığı bir örgütün umuma açık olmayan toplantılarına iştirak edemez”.
Nice Yüksek Mahkemesi ve sonradan Aix en Provence Temyiz Mahkemesi, Madde 4’ün sondan önceki paragrafının “ifade edildiği şekilde toplanma özgürlüğünü ihlâl ettiğini ve haksız ayrımcılık oluşturduğuna” karar verdi. Bu karara göre, herhangi bir Büyük Loca, Localarına kimi üye olarak alacağına, toplantılarına kimi kabul edeceğine karar verebilir, ancak üyelerinin Loca dışında ne yapacaklarına dair komut veremez.
Böyle kararlar İnsan Haklan Beyannamesini imzalayan tüm devletler için içtihat oluşturur.
- Venzi Hürmasonluğun kökleri Neoplatonik mi, Aydınlanmacı mıdır?
Seçkin bir yazar ve denemeci olan Fabio Venzi Roma’da La Sapienza Üniversitesi sosyoloji bölümünden, İtalyan
Masonluğu ve Faşizm arasındaki ilişkiler üzerine yazdığı tezle mezun oldu. De Hominis Dignitate ve Quattuor
Coronatorum adlı felsefi ve masonik dergilerin kurucusu ve editörüdür.
Fabio Venzi ‘nin mazereti dolayısıyla Hürmasonluğun Neoplatonik köklere sahip olduğunu, aslında Aydınlanma ile ilgili olmadığını iddia eden tebliğinin özetini Remzi Sanver sundu. Bu düşünceleri Fabio Venzi başka Masonik forumlarda da açıklamış ve büyük tartışmalara neden olmuştu. Remzi Sanver tebliğ özetini sunduktan sonra, paylaşmadığı düşünceleri sunmak mecburiyetinde kalmış olmanın üzüntüsünü belirtti.
HKEMBL üyesi Kardeşlerin tebliğ özetleri:
Asım Akin: Kardeşliğin Felsefesi
Asim Akin tebliğinde Kardeşlik Felsefesinin Antik Çağ’dan Fransız İhtilali’ne, Pitagor Oku- lu’ndan Rose-Croix’lara uzanan geniş bir yelpazedeki tarihi gelişmesini ele alarak, “Evrensel Kardeşlik” kavramının Hürmasonluktaki anlam ve işlevini inceledi. Evrensel Kardeşliğin, Masonluğun sahip olduğu insanlığın yücelmesi ülküsünün başta gelen aracı olduğunu ifade etti.
Savaş Özkan Savaş: Kült, Mit, Rit ve Ritim
ile Antik Dünyanın Kardeşliği ve Sembolleri
Savaş Özkan Savaş “Tapmaklar gizli kitaplardır” diye başladığı power point destekli tebliğinde Antik Çağ’m tamı ve sembollerini Maso- nik sembollerle karşılaştırdı. Masonluk ritüel, sembol ve alegorilerle öğretir, kişiyi düşünceye sevk eder. Masonluğun hiç değişmeyen sembolleri Süleyman Tapmağı üzerine olanlardır. Tebliğ kült, efsane, ritüel ve sembollerin arasındaki köken ve anlam ortaklıklarını göz önüne sermeyi amaçlamıştı.
Yavuz Selim Ağaoğlu:
Kardeşlik’te kırılma, 1965
Yavuz Selim Ağaoğlu Türkiye de Masonluğun Kardeşlik bağlan açısından kötü bir tecrübe olarak hatırlanan 1965 olayları köklerinin aslında Maşnk-ı Azam-ı Osmani’nin kurulduğu tarihten başlayarak yıllar içinde aşama aşama gelişen bir sürece dayanmakta olduğunu söyledi. Bu süreç çerçevesinden bakıldığında, 1965 olaylannın birkaç hadisenin tetiklediği bir olaylar zincirinden daha derin sebepleri olduğu görülür. Diğer taraftan, genellikle göz ardı edilen bu sürece ilişkin temel meseleleri ve belirgin ipuçlannı gözden geçirdiğimizde, konunun masonik kültür ile ilişkisini de takip etmek mümkündür. Ağaoğlu, Türkiye de Masonluğu’n tarihinde 1965 yılında yaşanan “Büyük Kırılma”yı, hem tarihsel sürecin kökleri, hem de masonik kültür ve Kardeşlik kavranılan açısından inceledi ve Masonik Kültür’ün özümsemeleştirilmesinin önemine dikkat çekti.
Gelil Layiktez ve Remzi Sanver:
Dini mensubiyetten Yüce Varlığa: Masonlukta inancın birleştirici ve ayırıcı işlevleri
Çelil Layiktez ile Remzi Sanverin birlikte sunduklan, bazen tez ve antitez şeklinde karşı görüşleri savundukları, tebliğlerinde, ana tema Hıristiyan! İskandinav Ritlerinde, Hıristiyan olmayan Masonların ancak ziyaretçi olarak kabul edilmelerinin Evrensel Kardeşlik ilkesine uygun olmadığıdır. Bu durumun kökleri, ezoterizm, tarihsel gelişme, medeniyetler çatışması gibi konulan araştırdıktan sonra, çare olarak Hümanizma’ya vardılar.
Düşünürlerin skolastiğe reaksiyonu olarak, akl’ı hikmetle insanı aşan Hakikatin arayışı arasında var olabilecek çelişkileri yok etme çabasına Hümanizma diyebiliriz. Huntington’un Medeniyetler çatışmasını kültürel hümanizma, veya kültürler üstü hümanizma yok edebilir. Tesviye’nin 58. sayısının kapağında kullandığımız Picas- so’nun tablosu bu düşünceyi çok güzel ifade eder: her ırk ve ten renginde insanlar, bazen adımlan birbirine uymadan, ama el ele tutuşarak daire üzerinde dans ediyorlar, gagasında zeytin dalı tutan barış güvercini de üzerlerinde uçuyor.
Royal Society Newton zamanında mekanik felsefenin, aydınlanmanın vektörü Hürmasonluk olmuştu. Kültürel hümaniz- manın vektörü de Hürmasonluk olmalı, ve önce aynmcılığı bitirmeli, toleransı kendi içinde gerçekleştirmelidir.
Celil Layiktez
Kaynak: Tesviye Dergisi Sayı 79